Vista from the centre

399.000 
Introducing Art Republik Issue No. 7: Vista from the centre
Art Republik Vietnam proudly announces the release of Art Republik Issue No. 7, titled Vista from the Centre.

Dear readers,

In the launch event for our sixth issue in Hue, I had the privilege to sit in a panel with Prof Dr Thai Kim Lan, and was impressed with her mentioning of Hue as sitting “in the middle”. The multi-layered observation prompted our team to situate our editorial outlines under the theme “Vista from the Centre” for this seventh issue of Art Republik in your hands. Focusing on Hue, the Features conversations sit us down with prominent figures closely linked to this cultural hub: Prof Dr Thai Kim Lan of Lan Vien Co Tich and the Perfume River Ancient Pottery Museum, Mdm Le Cam Te along her arduous actualisation of the late Le Ba Dang’s vision, Dr Amandine Dabat on the quest to recognise Emperor Ham Nghi’s significance in Vietnam’s art history, lecturer-artist Phan Hai Bang with his invention of trucchigraphy, contemporary curatorial duo Thien Thanh (Nu) and Nguyen Minh Ngoc on the AirHue residency programme, and a special labourer – Mr Thuyen Nguyen – the unassuming groundskeeper for the late sculptor Diem Phung Thi and her family in the last three decades.

Now a tradition, the Columnist section is a platform for young scholars to locate their academic viewpoints: Rylan Nguyen sharply problematises our vantage point of centrality in both international and Vietnam art landscapes. Expanded from Hue, the “middle” positioning also applies to Vietnam at the intersection of Asia and Europe as it underwent both Chinese imperialism and French colonisation. Such was evidenced in Thanh Nha Phan-Thi’s brief history of botanical art, Nguyen Ngoc Quy’s research on Bien Hoa ceramics’ stamps, and the old versus new meta Far East through the lenses of Quang Lam. Treating artworks as central subjects, you could view them through the forensic eyes of restoration scholar Vu Do in his project to conserve imperial proclamations, or the 15-year story of restoring 16 Nguyen Phan Chanh’s paintings by Mitani Foundation. Studying the human-centric mission of the National Bank of the Democratic Republic of Vietnam, Tam Pham had a learning investigation of the financial banknote series’ illustrations. As the world’s “cultural centres” rippled out along globalisation, we have inevitably shifted towards international operations standards – such is the Doraemon’s copyrights journey as narrated by ChuKim – while pondering to preserve local and peripheral values – as posited by An Tu in her article on Cham music culture. Lastly, you would be poised to situate an interdisciplinary dimension while acknowledging the influence of fine art on music through the essay by Duc Minh and Anh Quan.

Whether the “middle” position projects the tension of North-South, Asia-Europe, mainstream-underground, historical-contemporary, or between art and other disciplines, our editorial team, while making this issue, have harvested a myriad of lessons while anatomising at the same topic from various angles. And we hope you would, too.

Yours truly,
Ace Lê
Editor in Chief

Bìa 1: Hàm Nghi, “Vách đá ở Port-Blanc (St-Lunaire)” (1912), sơn dầu trên ​toan

Ace Lê, “Cần luận từ cả hai phía | To see from both sides” (2024), nhân vật TS Amandine Dabat. Art Republik Vietnam, 7, Conversation, pp. 70-79.

Bìa 2: Nguyễn Phan Chánh, “Chăn vịt” (1971), màu nước trên lụa

Hùng Nguyễn, “Câu chuyện phục chế và bảo tồn tranh lụa Nguyễn Phan Chánh | The story of Nguyen Phan Chanh’s silk painting restoration and conservation” (2024), nhân vật Mitani Foundation. (Ảnh được cung cấp bởi Mitani Foundation). Art Republik Vietnam, 7, Opinion, pp. 146-151.

Bìa 3: Điềm Phùng Thị, “Mẹ con” (1972), đá Ý và kim loại trên bục gỗ

Thủy Tiên, “Trong mắt người quản mộ | Kept by the groundskeeper” (2024), nhân vật Nguyễn Thuyên. (Dịch bởi Hương Trà). Art Republik Vietnam, 7, Conversation, pp. 104-115.

Bìa 4: Quang Lâm, “Vùng đất lý tưởng” (2023), thuộc dự án nghệ thuật “Viễn Đông Siêu hình”, đa phương tiện

Quang Lâm, “Du hành đến Viễn Đông siêu hình | Travel to the meta Far East” (2024). (Dịch bởi Rylan Nguyễn, ảnh được cung cấp bởi Quang Lâm). Art Republik Vietnam, 7, Opinion, pp. 190-197.

[Hết đoạn trích]


Art Republik Vietnam xin chân thành cảm ơn sự quan tâm và đón nhận của các quý độc giả, cũng như những đóng góp của đội ngũ tác giả, dịch giả, biên tập, cố vấn, và những nhân vật đã tham gia thực hiện ấn phẩm lần này.


Ấn phẩm Art Republik Vietnam kỳ 7 ra mắt với 4 phiên bản bìa. Độc giả có thể lựa chọn phiên bản bìa yêu thích nhất.
Đặt mua ấn phẩm: Inbox trực tiếp Fanpage hoặc qua link
https://bit.ly/Order_ArtRepublikVietnam

 

Bốn phiên bản bìa gồm:

– Bìa 1: Hàm Nghi, “Vách đá ở Port-Blanc (St-Lunaire)” (1912), sơn dầu trên ​toan
– Bìa 2: Nguyễn Phan Chánh, “Chăn vịt” (1971), màu nước trên lụa
– Bìa 3: Điềm Phùng Thị, “Mẹ con” (1972), đá Ý và kim loại trên bục gỗ
– Bìa 4: Quang Lâm, “Vùng đất lý tưởng” (2023), thuộc dự án nghệ thuật “Viễn Đông Siêu hình”, đa phương tiện

Bìa 1: Hàm Nghi, “Vách đá ở Port-Blanc (St-Lunaire)” (1912), sơn dầu trên ​toan
Bìa 2: Nguyễn Phan Chánh, “Chăn vịt” (1971), màu nước trên lụa
Bìa 3: Điềm Phùng Thị, “Mẹ con” (1972), đá Ý và kim loại trên bục gỗ
Bìa 4: Quang Lâm, “Vùng đất lý tưởng” (2023), thuộc dự án nghệ thuật “Viễn Đông Siêu hình”, đa phương tiện

Thủy Tiên, “Đi tìm trung đạo | Seeking the middle path” (2024), nhân vật GS TS Thái Kim Lan. (Dịch bởi Hà Đào). Art Republik Vietnam, 7, Conversation, pp. 90-103.

Ace Lê, “Cần luận từ cả hai phía | To see from both sides” (2024), nhân vật TS Amandine Dabat. Art Republik Vietnam, 7, Conversation, pp. 70-79.

Ace Lê & Thủy Tiên, “Bức tranh chiều kích thực | A painting, vast as life” (2024), nhân vật Lê Cẩm Tế. (Dịch bởi Hương Trà). Art Republik Vietnam, 7, Conversation, pp. 80-89.

Nguyễn Ngọc Quý, “Mộc gốm Biên Hòa – Dấu xưa còn mãi | Bien Hoa ceramic stamps, a mark for life” (2024). (Dịch bởi Hà Đào, ảnh được cung cấp bởi Nguyễn Thanh Sơn). Art Republik Vietnam, 7, Opinion, pp. 176-189.

ChuKim, “Ta thay đổi khi nhìn vào ngăn kéo | The adventure from the desk drawer” (2024). (Dịch bởi Hà Đào, ảnh được tổng hợp). Art Republik Vietnam, 7, Opinion, pp. 152-161.

Phan Thị Thanh Nhã, “Lược sử Thực vật hoạ Việt Nam | A Brief History of Botanical Art in Vietnam” (2024). (Dịch bởi Lưu Bích Ngọc). Art Republik Vietnam, 7, Opinion, pp. 162-169.

Rylan Nguyễn, “Quần đảo nghệ thuật: Điểm nhìn vị trung tâm | Artistic archipelagos: Our vantage point of centrality” (2024). Art Republik Vietnam, 7, Columnist, pp. 18-23; 232-237.